Saturday, May 5, 2012

Pertarungan bukan sebarang pertarungan

Hey guys, sori. Meski aq lame dah tak post sesuatu, tapi still xde mood. Yes, memang hari ni aq dah bertarung, bukan setakat fizikal, tapi juga mental. Hehe, wat latihan karangan teruslah. Okay, beginilah ceritanya (skemalah plop rse), hari ni aq bangun dengan rase sakit belakang yang teramat sangat. Lewat? Usah ceritakanlah. Subuh aku pun dah terlewat, ampunlah hamba-Mu ini. Mandi pagi tadi pun dah rase terlalu sejuk, sebab malam kelmarin hujan turun. Pakai selimutpun tak ada kesan. Lepas mandi, aku, Najmi,& Alang pun bersiap untuk bergerak ke Dewan Mercu.

Kami sampai di situ pada pukul 7.30. Dalam dewan, Pok dah ada di dalam dewan bersama  para pembantu gelanggang. Kitorang pun tunggu para pesilat Tapan 3 yang lain. Dalam pukul 8, semua orang pun sampai. Kami mulakan hari pertandingan dengan membuka gelanggang silat, seperti biasa. Dalam pukul 9, semua peserta pertandingan datang dan diberi taklimat dahulu sebelum memulakan acara. Pada masa itu, saya berasa ada sesuatu yang tertinggal. Saya tahu apa yang saya tertinggal tapi pengganti sudah dicari, jadi tidak perlu saya untuk merisaukan hal ini. Tapi hati masih degil untuk menukar bayangan muka itu. Oleh itu, saya meminta buah hatiku untuk menenagkan jiwa ku. Dalam masa yang sama, saya perlu mengawal anak buah saya.

Kita bermula dengan solo puteri sekolah menengah, iaitu Yasmin. Hasil kerja kerasnya sudah berbuah. Guntingannya sudah berubah pada saat akhir pada malam kelmarin. Dia tidak nampak goyah, malah nampak sangat gagah pada muka yang diubah daripada lembut mejadi ganas. Suaranya agak perlahan tetapi masih boleh didengari. Tetapi, dia nampak sangat letih pada saat-saat terakhir meski dia cuba untuk menutupnya. Secara keseluruhan, persembahan yang sangat baik.

Kemudian, giliran Ikhwan. Seorang maknae yang gempak. Meski dia baru sahaja tingkatan 1, dia telah menewaskan saingannya daripada SMK Sri Bandi, yang nampak lebih gagah, besar, agak-agaknya tingkatan 5. Ikhwan telah memberi persembahan yang cukup baik. Guntingannya makin mantap. Suara dikeluarkan habis-habisan. Peragaan buah yang sangat mantap. Tapi, perbezaan Ikhwan dengan Mirul Z adalah buah yang terakhir dan pakaiannya. Ikhwan, buah terakhirnya agak ternampak keletihan sedikit. Sampin yang dipakai oleh Ikhwan ternampak londeh sedikit, bila-bila masa sahaja boleh jatuh. Memandangkan sampin itu tidak jatuh, persembahannya dikira cukup baik bagi saya.

Mirul Z pula, tidak perlu dikomenkan. Pengalamannya berbeza tiga tahun daripada saya. Jika orang kata saya sudah hebat, apatah lagi Mirul? Tiada kekurangan dalam persembahannya. Semuanya yang dibuat olehnya adalah sangat baik! Jika saya diberi skala dari 1-10, saya beri 9.999999999999999. Haha!

Untuk seni tempur puteri pula, si ular (Hanim) dan Afzan. Afzan nampak lebih gagah daripada biasa. Cakaran harimaunya sangat laju. Kemantapan? Fuhh. Gempak habis. Tak nak gempak macam mana, kedua-dua orang tersebut adalah senior. Buah yang terakhir, yang biasa mereka kurang kemas, dapat diatasi. Keseluruhannya, persembahan yang cukup baik.

Haha, persembahan tempur putera sekolah menegah SMK Bukit Kuang, hampir membunuh orang. Mirul Z, juga menyertainya denga gengnya, yang saya tak berapa kenal.... Selamat datang ke Tapan 3... Dikatakan bahawa geng Mirul Z merupakan seorang pemain Tomoi, jadi terdapat unsur-unsur Tomoi dalam beberapa buah tempurnya. Kalau diikutkan, buahnya hebat-hebat belaka, tapi sayang, mereka tidak ingat buah di tengah-tengah dan buah terakhir. Oleh sebab itu, Mirul Z terpaksa menggunakan akalnya untuk menyudahi persembahan dengan baik. Apa kaitannya dengan membunuh orang? Buah terakhirnya, Mirul Z telah menggunting gengnya di bahagian KEPALA! Memang bahaya.

 Okay, ini pula, giliran saya, persembahan saya dan Eli. Saya hya boleh komen persembahan Eli kerana, saya memang tak tahu bagaimana saya buat. Eli, telah banyak berubah. Teringat kali pertama Eli dipilih menjadi pasangan tempur saya. Bak kata Pok, Eli dulu memang cap ayam, tapi sekarang Eli dah bagus! Saya setuju dengan Pok. Semasa Eli berlatih, saya boleh nampak semangat dia. Suara ada, kerjasama ada. Keseluruhan, persembahan pagi tadi memang terbaik. Aku berbangga dengan Eli.

Tapan 3 junior kami. Pasukan jurus wajib kita. Aku pada awalnya, tak boleh nak jamin menang ke tak. Tapi lepas persembahannya, bulu roma saya naik! Chemistry mereka ada. Memang mereka ada semagat masa berlatih. Tak boleh nak pertikai. Masa pun tepat! Aku berbangga dengan mereka. Cuma untuk latihan negeri nanti, mereka perlu belajar untuk mengemaskan buah mereka.

Jurus wajib? Hurm, terpaksa tukar strategi. Mirul Z perlu berada di tengah. Mirul Z dari kosong, tiba-tiba bertanding. Masa itu, saya bertahan untuk berasa sedih, Oleh sebab itu, saya buat muka menahan gelak akibat  melihat Mirul Z dengan buahnya yang kosong. Malam semalam, Pok perintah, " Mirul, mu wat jurus wajib esok, mu boleh punye". Kesiannya, Mirul Z diperlekehkan oleh penonton dan juri. Kesian...

Masai pula, persembahan adikku, si tweety dengan rakan seperjuangannya.. Apa yang saya perlu kata untuk persembahannya, cantik dan ayu! Haha, tapi memang itu tujuan masai. Persembahan daripada Srikandi. Kenalah ayu, kan? Buahnya semua sudah mantap. Cuma kekurangan dipermulaan dan bahagian akhir persembahan. Tikah Chek tertidur, macam mana orang sudah angkat kepala dia tak lagi. Dan kenapa habis terlalu awal? Keseluruhan, cukup baik persembahan itu.

Keputusannya, SMK Chukai telah membolot semua emas, kecuali solo lelaki, yang dibolot oleh Mirul Z. Tak apa Ikhwan, kau dah buat yang terbaik. Cuma Mirul Z yang sangat hebat. Tapi kita pakai ayat ini lagi menarik. TAPAN 3 MEMBOLOT SEMUA EMAS! Saya sebagai pengerusi cukup berbangga dengan meraka. Alhamdulillah!

No comments:

Post a Comment